Przejdź do głównej zawartości

Historyczne objaśnienia MF o tematyce strefowej

Jestem matuzalemem w tematyce zwolnień podatkowych przysługujących przedsiębiorcom działającym na terenie specjalnych specjalnych stref ekonomicznych (SSE) i Polskiej Strefy Inwestycji (PSI). Wynika to z wysługi lat w pracy doradcy podatkowego obsługującego podmioty strefowe. Kiedy zaczynałam uczyć się "stref", niektórych moich kolegów i koleżanek z obecnej firmy nie było jeszcze na świecie (tak, rozważam terapię dotyczącą radzenia sobie z przemijaniem)...

Dlaczego zaczynam tak historycznie? Bo właśnie nadszedł przełomowy moment w szeroko pojętych dziejach rozliczeń strefowych. Minister Finansów wydał  objaśnienia o łatwo wpadającym w ucho tytule "Objaśnienia podatkowe z dnia 6 marca 2020 r. dotyczące sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji" (nieźle się nuci do melodii "Lubię wracać tam gdzie byłem" Wodeckiego).

Jestem pod wrażeniem Objaśnień. Serio. Mogę się częściowo z tezami tam zawartymi nie zgadzać (i nie zgadzam się momentami bardzo, o czym będę pisać w następnych odcinkach), ale jest to pierwsze kompleksowe zestawienie większości zagadnień dotyczących podatkowych aspektów działalności na terenie PSI (i przez analogię SSE) wychodzące poza wycinkowe interpretacje indywidualne.

A ze strefami (że użyję takiego kolokwializmu) problem od lat jest ten sam: na jałowej glebie przepisów o wielkości metr na metr wyrosły ogromne ilości interpretacji częściowo o charakterze chwastów, a częściowo całkiem sympatycznych roślin. Niestety, ogród ten coraz bardziej żył własnym życiem, kolejne interpretacje wyrastały często z ze swoich poprzedniczek, a nie z przepisów, których zresztą jest jak na lekarstwo biorąc pod uwagę ogromną ilość przedsięwzięć korzystających na ich podstawie ze zwolnień podatkowych.

Ten blog poświęcony będzie zagadnieniom związanym z działalnością na terenie SSE i PSI.  Bo skoro Minister Finansów może pisać tak dużo o strefach (68 stron objaśnień), to ja - pamiętająca takie rzeczy jak strefowy składnik lokalny (coś jak telefon na korbkę) czy nieograniczone niczym zwolnienie podatkowe (coś jak jazda na nartach bez kasku i z rzemiennymi wiązaniami) - milczeć nie mogę. Po pierwsze dlatego, że MF w Objaśnieniach momentami zapomina (lub udaje, że zapomina), że działalność gospodarcza jest wielowymiarowa, a po drugie zawsze marzyłam, żeby rozprawić się z niektórymi interpretacjami. Rozprawić się okrutnie.

Zapraszam do lektury!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kłopotliwa strata strefowa

Od wielu lat zarówno organy skarbowe jak i sądy stoją na stanowisku, że podmioty działające na terenie specjalnych stref ekonomicznych (SSE) i Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) nie mają prawa rozliczać straty poniesionej w ramach działalności zwolnionej. Nieco upraszczając można stwierdzić, że według organów i sądów w art. 7 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych i art 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o dochodzie z działalności opodatkowanej i konsekwentnie definiowana w tych przepisach strata dotyczy wyłącznie działalności opodatkowanej.  Z tą tezą można moim zdaniem mocno polemizować odwołując się chociażby do definicji źródeł przychodów, które to pojęcie pojawia się w obydwu przepisach. Niemniej jednak polemika ta miałaby wymiar wyłącznie akademicki, biorąc pod uwagę wspomniane, utrwalone   stanowisko organów podatkowych i sądów. Zasadniejszym jest, moim zdaniem, zabieganie o zmianę przepisów wprowadzającą obecnie prawo do rozliczenia straty za

Czym jest obowiązek utrzymania inwestycji w regionie?

  Czasy takie, że zamiast spędzać godziny na zawiłych dysputach o możliwości zaliczenia do wydatków kwalifikowanych kosztów zakupu samochodu (tęsknię do tych beztroskich dyskusji), trzeba się zastanawiać nad zasadami przetrwania przedsięwzięcia   na terenie SSE i PSI. W poprzednim wpisie mówiłam o konieczności utrzymania miejsc pracy i aktywów zakupionych w ramach inwestycji. Niestety, należy pamiętać o jeszcze jednym obowiązku: konieczności utrzymania w regionie inwestycji jako takiej. Rozporządzenia wykonawcze do ustawy o SSE i ustawy o   PSI odpowiednio w § 5 ust. 2 pkt. 2 oraz § 9 ust. 2 pkt. 1 lit. b) wprowadzają konieczność utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata. Oznacza to, że samo utrzymanie aktywów i miejsc pracy przez trzy lata w przypadku MŚP lub pięć lat w przy

Obowiązki raportowania dotyczące podmiotów prowadzących działalność na terenie SSE i PSI

Obowiązki raportowania dotyczące podmiotów prowadzących działalność na terenie SSE i PSI (wersja wynikająca z Objaśnień nieco skorygowana) Tak jak pisałam poprzednio, Objaśnienia zawierają wiele ciekawych wątków, o których chciałoby się podyskutować. Ale mamy marzec i tym samym wszyscy przygotowujemy zeznania podatkowe. Oczywiście istnieje szansa, że słowo przedstawicieli władz ciałem się stanie i termin składania zeznań zostanie ze względu   na pandemie przesunięty, ale póki co nic się w tym zakresie nie zdarzyło, zatem pochylmy się nad obowiązkami raportowania.  Podatnicy CIT w myśl Objaśnień powinni złożyć: - CIT-8 - pełna zgoda, każdy musi, - CIT-8/S (ewentualnie CIT-8/SP podatnicy podatku CIT będący wspólnikami spółek niebędących osobą prawną, które są beneficjentami pomocy oraz wspólnicy spółek cywilnych) – również pełna zgoda, tyle że przypominam, że te deklaracje wymagają dokonania wcześniejszego dyskontowania wydatków kwalifikowanych i wartości pomocy publi