Przejdź do głównej zawartości

Czym jest obowiązek utrzymania inwestycji w regionie?




 Czasy takie, że zamiast spędzać godziny na zawiłych dysputach o możliwości zaliczenia do wydatków kwalifikowanych kosztów zakupu samochodu (tęsknię do tych beztroskich dyskusji), trzeba się zastanawiać nad zasadami przetrwania przedsięwzięcia  na terenie SSE i PSI.

W poprzednim wpisie mówiłam o konieczności utrzymania miejsc pracy i aktywów zakupionych w ramach inwestycji. Niestety, należy pamiętać o jeszcze jednym obowiązku: konieczności utrzymania w regionie inwestycji jako takiej.

Rozporządzenia wykonawcze do ustawy o SSE i ustawy o  PSI odpowiednio w § 5 ust. 2 pkt. 2 oraz § 9 ust. 2 pkt. 1 lit. b) wprowadzają konieczność utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.


Oznacza to, że samo utrzymanie aktywów i miejsc pracy przez trzy lata w przypadku MŚP lub pięć lat w przypadku dużych przedsiębiorców, nie oznacza, że następnie przedsiębiorstwo można zlikwidować. Jednocześnie w polskich przepisach „strefowych” nie  ma definicji utrzymania inwestycji w regionie.

W przepisach unijnych* przyjmuje się natomiast, że z nieutrzymaniem inwestycji mamy do czynienia, jeśli nastąpi:

- zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem,
- zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści,
- istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.


Powyższe kryteria są sformułowane w sposób dający duże pole do oceny poszczególnych działań przedsiębiorców. Tym ważniejsze jest, by przedsiębiorcy, którzy są w okresie obowiązkowego utrzymania inwestycji, podejmując decyzję o np. zmianach obecnej działalności w wyniku kryzysu pandemicznego przeanalizowali, czy te zmiany mogą prowadzić do zarzutu nieutrzymania inwestycji i tym samym utraty prawa do zwolnienia podatkowego.  


* ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1303/2013z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006




 


























Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kłopotliwa strata strefowa

Od wielu lat zarówno organy skarbowe jak i sądy stoją na stanowisku, że podmioty działające na terenie specjalnych stref ekonomicznych (SSE) i Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) nie mają prawa rozliczać straty poniesionej w ramach działalności zwolnionej. Nieco upraszczając można stwierdzić, że według organów i sądów w art. 7 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych i art 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o dochodzie z działalności opodatkowanej i konsekwentnie definiowana w tych przepisach strata dotyczy wyłącznie działalności opodatkowanej.  Z tą tezą można moim zdaniem mocno polemizować odwołując się chociażby do definicji źródeł przychodów, które to pojęcie pojawia się w obydwu przepisach. Niemniej jednak polemika ta miałaby wymiar wyłącznie akademicki, biorąc pod uwagę wspomniane, utrwalone   stanowisko organów podatkowych i sądów. Zasadniejszym jest, moim zdaniem, zabieganie o zmianę przepisów wprowadzającą obecnie prawo do rozliczenia straty za

Obowiązki raportowania dotyczące podmiotów prowadzących działalność na terenie SSE i PSI

Obowiązki raportowania dotyczące podmiotów prowadzących działalność na terenie SSE i PSI (wersja wynikająca z Objaśnień nieco skorygowana) Tak jak pisałam poprzednio, Objaśnienia zawierają wiele ciekawych wątków, o których chciałoby się podyskutować. Ale mamy marzec i tym samym wszyscy przygotowujemy zeznania podatkowe. Oczywiście istnieje szansa, że słowo przedstawicieli władz ciałem się stanie i termin składania zeznań zostanie ze względu   na pandemie przesunięty, ale póki co nic się w tym zakresie nie zdarzyło, zatem pochylmy się nad obowiązkami raportowania.  Podatnicy CIT w myśl Objaśnień powinni złożyć: - CIT-8 - pełna zgoda, każdy musi, - CIT-8/S (ewentualnie CIT-8/SP podatnicy podatku CIT będący wspólnikami spółek niebędących osobą prawną, które są beneficjentami pomocy oraz wspólnicy spółek cywilnych) – również pełna zgoda, tyle że przypominam, że te deklaracje wymagają dokonania wcześniejszego dyskontowania wydatków kwalifikowanych i wartości pomocy publi