Przejdź do głównej zawartości

Strefom potrzebna jest specjalna tarcza



Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że znaczenie inwestycji na terenie SSE i PSI dla ekonomicznego krajobrazu Polski jest trudne do przecenienia. Ministerstwo Rozwoju szacuje, że wartość inwestycji na terenie SSE i PSI wynosi ponad 105 mld złotych. Trzeba jednak pamiętać, że inwestowanie na terenie SSE i PSI jest związane z obowiązkiem wypełnienia warunków zawartych w zezwoleniach i decyzjach o wsparciu. Warunki te dotyczą utworzenia i utrzymania nowych miejsc pracy, dokonania określonych nakładów inwestycyjnych, a następnie utrzymania zakupionych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz zakończenia inwestycji w określonym terminie.


W związku z pandemią inwestorzy strefowi mogą mieć ogromne problemy z wypełnieniem wszystkich powyższych warunków.  Zróżnicowana jest jednak sytuacja przedsiębiorców obecnie prowadzących inwestycje i tych, którzy są obecnie w tak zwanym okresie trwałości projektu.

Ci pierwsi, a więc przedsiębiorcy w trakcie inwestycji, mają sytuację nieco łatwiejszą. Mogą oni ciągle wystąpić  z wnioskiem o zmianę zezwolenia lub decyzji poprzez obniżenie wymaganych wartości inwestycji, poziomu zatrudnienia lub wydłużenie terminu realizacji inwestycji. Myślę, że Ministerstwo zachowa się racjonalnie i nie będzie utrudniać zmian zezwoleń lub decyzji. Należy jednak pamiętać, że wnioskujący muszą udowodnić wpływ pandemii na ich sytuację, co swoją drogą w obecnej sytuacji jest bardzo łatwe. Wskazanym byłoby jednak, aby Ministerstwo Rozwoju rozważyło zwiększenie maksymalnego limitu obniżenia zatrudnienia – obecnie jest on  na poziomie 20%.

W gorszej sytuacji są inwestorzy , których dotyczy tzw. okres trwałości inwestycji. Czas utrzymania miejsc pracy i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w przedsiębiorstwie wynika wprost z przepisów i wynosi 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców i 3 lata w przypadku MŚP. Wydaje się jednak, że możliwe jest skrócenie tego okresu w stosunku do utrzymania zatrudnienia w przypadku korzystania z ulgi liczonej od wydatków inwestycyjnych. Te okresy były już w wielu zezwoleniach i decyzjach skracane przez zarządy stref. Jeżeli jednak podmiot korzysta z ulgi liczonej od dwuletnich kosztów pracy, konieczne w świetle przepisów utrzymanie tych miejsc pracy przez okres trwałości projektu. A właśnie z utrzymaniem tych parametrów przedsiębiorcy będą mieli duże kłopoty. Moim zdaniem konieczne jest wypracowanie przez rząd koncepcji pozwalającej na skrócenie okresu trwałości lub określenie go inaczej niż 3/5 lat od zakończenia inwestycji.

Dodatkowo, bardzo pożądaną byłaby zmiana stanowiska władz skarbowych dotycząca możliwości rozliczania straty przez podmioty strefowe. Obecnie interpretacje podatkowe jednolicie głoszą, że straty na działalności zwolnionej nie można rozliczyć. Moim zdaniem to nie wynika z przepisów, a jedynie z podejścia władz skarbowych. Możliwość rozliczenia straty za przynajmniej 2020 rok byłaby dużą ulgą dla podmiotów strefowych, które obecnie mają de facto więcej obowiązków i ograniczeń niż inni przedsiębiorcy, a jednocześnie przeważnie nie korzystają i nie będą korzystać w najbliższym czasie ze zwolnienia podatkowego ze względu na brak dochodu wywołany kryzysem.  

Bez specjalnej strefowej tarczy wielu przedsiębiorców na terenie SSE i PSI może znaleźć się w dramatycznej sytuacji, a trzeba pamiętać, że mówimy o podmiotach tworzących setki tysięcy miejsc pracy.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kłopotliwa strata strefowa

Od wielu lat zarówno organy skarbowe jak i sądy stoją na stanowisku, że podmioty działające na terenie specjalnych stref ekonomicznych (SSE) i Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) nie mają prawa rozliczać straty poniesionej w ramach działalności zwolnionej. Nieco upraszczając można stwierdzić, że według organów i sądów w art. 7 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych i art 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o dochodzie z działalności opodatkowanej i konsekwentnie definiowana w tych przepisach strata dotyczy wyłącznie działalności opodatkowanej.  Z tą tezą można moim zdaniem mocno polemizować odwołując się chociażby do definicji źródeł przychodów, które to pojęcie pojawia się w obydwu przepisach. Niemniej jednak polemika ta miałaby wymiar wyłącznie akademicki, biorąc pod uwagę wspomniane, utrwalone   stanowisko organów podatkowych i sądów. Zasadniejszym jest, moim zdaniem, zabieganie o zmianę przepisów wprowadzającą obecnie prawo do rozliczenia straty za

Czym jest obowiązek utrzymania inwestycji w regionie?

  Czasy takie, że zamiast spędzać godziny na zawiłych dysputach o możliwości zaliczenia do wydatków kwalifikowanych kosztów zakupu samochodu (tęsknię do tych beztroskich dyskusji), trzeba się zastanawiać nad zasadami przetrwania przedsięwzięcia   na terenie SSE i PSI. W poprzednim wpisie mówiłam o konieczności utrzymania miejsc pracy i aktywów zakupionych w ramach inwestycji. Niestety, należy pamiętać o jeszcze jednym obowiązku: konieczności utrzymania w regionie inwestycji jako takiej. Rozporządzenia wykonawcze do ustawy o SSE i ustawy o   PSI odpowiednio w § 5 ust. 2 pkt. 2 oraz § 9 ust. 2 pkt. 1 lit. b) wprowadzają konieczność utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata. Oznacza to, że samo utrzymanie aktywów i miejsc pracy przez trzy lata w przypadku MŚP lub pięć lat w przy

Obowiązki raportowania dotyczące podmiotów prowadzących działalność na terenie SSE i PSI

Obowiązki raportowania dotyczące podmiotów prowadzących działalność na terenie SSE i PSI (wersja wynikająca z Objaśnień nieco skorygowana) Tak jak pisałam poprzednio, Objaśnienia zawierają wiele ciekawych wątków, o których chciałoby się podyskutować. Ale mamy marzec i tym samym wszyscy przygotowujemy zeznania podatkowe. Oczywiście istnieje szansa, że słowo przedstawicieli władz ciałem się stanie i termin składania zeznań zostanie ze względu   na pandemie przesunięty, ale póki co nic się w tym zakresie nie zdarzyło, zatem pochylmy się nad obowiązkami raportowania.  Podatnicy CIT w myśl Objaśnień powinni złożyć: - CIT-8 - pełna zgoda, każdy musi, - CIT-8/S (ewentualnie CIT-8/SP podatnicy podatku CIT będący wspólnikami spółek niebędących osobą prawną, które są beneficjentami pomocy oraz wspólnicy spółek cywilnych) – również pełna zgoda, tyle że przypominam, że te deklaracje wymagają dokonania wcześniejszego dyskontowania wydatków kwalifikowanych i wartości pomocy publi