Przejdź do głównej zawartości

Kłopotliwa strata strefowa



Od wielu lat zarówno organy skarbowe jak i sądy stoją na stanowisku, że podmioty działające na terenie specjalnych stref ekonomicznych (SSE) i Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) nie mają prawa rozliczać straty poniesionej w ramach działalności zwolnionej. Nieco upraszczając można stwierdzić, że według organów i sądów w art. 7 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych i art 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o dochodzie z działalności opodatkowanej i konsekwentnie definiowana w tych przepisach strata dotyczy wyłącznie działalności opodatkowanej. 

Z tą tezą można moim zdaniem mocno polemizować odwołując się chociażby do definicji źródeł przychodów, które to pojęcie pojawia się w obydwu przepisach. Niemniej jednak polemika ta miałaby wymiar wyłącznie akademicki, biorąc pod uwagę wspomniane, utrwalone  stanowisko organów podatkowych i sądów. Zasadniejszym jest, moim zdaniem, zabieganie o zmianę przepisów wprowadzającą obecnie prawo do rozliczenia straty za 2020 rok z dochodem z działalności zwolnionej bądź poprzez korektę zeznania za 2019 r. (rozwiązanie obecnie dostępne wyłącznie dla podmiotów prowadzących działalność opodatkowaną) bądź w następnych latach na zasadach ogólnych. W większości przypadków pozwoli to na przedłużenie czasu korzystania z ulgi (poprzez zmniejszenie wykorzystanego zwolnienia o wysokość straty)  i nie będzie prowadzić do występowania o nadpłaty podatku. Taka zmiana nie będzie zatem obecnie uciążliwa dla budżetu, a ułatwi w przyszłości funkcjonowanie podmiotów strefowych. 

Dotychczas rząd nie zaoferował inwestorom strefowym, którzy mają bardzo duży udział w tworzeniu miejsc pracy, nic naprawdę interesującego i pomagającego przetrwać kryzys pandemiczny.  Możliwość rozliczania straty to najmniej co można zaoferować tym podmiotom, które są dodatkowo – w porównaniu z innymi przedsiębiorcami - zobowiązane do utrzymania miejsc pracy i inwestycji pod groźbą utraty prawa do zwolnienia i konieczności zapłaty podatku za lata ubiegłe.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czym jest obowiązek utrzymania inwestycji w regionie?

  Czasy takie, że zamiast spędzać godziny na zawiłych dysputach o możliwości zaliczenia do wydatków kwalifikowanych kosztów zakupu samochodu (tęsknię do tych beztroskich dyskusji), trzeba się zastanawiać nad zasadami przetrwania przedsięwzięcia   na terenie SSE i PSI. W poprzednim wpisie mówiłam o konieczności utrzymania miejsc pracy i aktywów zakupionych w ramach inwestycji. Niestety, należy pamiętać o jeszcze jednym obowiązku: konieczności utrzymania w regionie inwestycji jako takiej. Rozporządzenia wykonawcze do ustawy o SSE i ustawy o   PSI odpowiednio w § 5 ust. 2 pkt. 2 oraz § 9 ust. 2 pkt. 1 lit. b) wprowadzają konieczność utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata. Oznacza to, że samo utrzymanie aktywów i miejsc pracy przez trzy lata w przypadku MŚP lub pięć lat w przy

Obowiązki raportowania dotyczące podmiotów prowadzących działalność na terenie SSE i PSI

Obowiązki raportowania dotyczące podmiotów prowadzących działalność na terenie SSE i PSI (wersja wynikająca z Objaśnień nieco skorygowana) Tak jak pisałam poprzednio, Objaśnienia zawierają wiele ciekawych wątków, o których chciałoby się podyskutować. Ale mamy marzec i tym samym wszyscy przygotowujemy zeznania podatkowe. Oczywiście istnieje szansa, że słowo przedstawicieli władz ciałem się stanie i termin składania zeznań zostanie ze względu   na pandemie przesunięty, ale póki co nic się w tym zakresie nie zdarzyło, zatem pochylmy się nad obowiązkami raportowania.  Podatnicy CIT w myśl Objaśnień powinni złożyć: - CIT-8 - pełna zgoda, każdy musi, - CIT-8/S (ewentualnie CIT-8/SP podatnicy podatku CIT będący wspólnikami spółek niebędących osobą prawną, które są beneficjentami pomocy oraz wspólnicy spółek cywilnych) – również pełna zgoda, tyle że przypominam, że te deklaracje wymagają dokonania wcześniejszego dyskontowania wydatków kwalifikowanych i wartości pomocy publi