Przejdź do głównej zawartości

Obowiązki raportowania dotyczące podmiotów prowadzących działalność na terenie SSE i PSI


Obowiązki raportowania dotyczące podmiotów prowadzących działalność na terenie SSE i PSI (wersja wynikająca z Objaśnień nieco skorygowana)

Tak jak pisałam poprzednio, Objaśnienia zawierają wiele ciekawych wątków, o których chciałoby się podyskutować. Ale mamy marzec i tym samym wszyscy przygotowujemy zeznania podatkowe. Oczywiście istnieje szansa, że słowo przedstawicieli władz ciałem się stanie i termin składania zeznań zostanie ze względu  na pandemie przesunięty, ale póki co nic się w tym zakresie nie zdarzyło, zatem pochylmy się nad obowiązkami raportowania. 

Podatnicy CIT w myśl Objaśnień powinni złożyć:

- CIT-8 - pełna zgoda, każdy musi,

- CIT-8/S (ewentualnie CIT-8/SP podatnicy podatku CIT będący wspólnikami spółek niebędących osobą prawną, które są beneficjentami pomocy oraz wspólnicy spółek cywilnych) – również pełna zgoda, tyle że przypominam, że te deklaracje wymagają dokonania wcześniejszego dyskontowania wydatków kwalifikowanych i wartości pomocy publicznej według wzoru z rozporządzeń wykonawczych dotyczących zarówno SSE jak i PSI (wzór upokarzający dla każdego humanisty, niezbyt trudny dla umysłów ścisłych, jeśli akurat mają trochę wolnego czasu…),

- informacja dotycząca wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacja o otrzymanej pomocy publicznej (…) zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. Nr 53, poz. 312). – I TU ZGODY NIE MA. Ta informacja zgodnie z art. 37 ust 5a ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej powinna być składana przez beneficjenta pomocy publicznej każdorazowo z deklaracją, zeznaniem rocznym lub innym dokumentem, z których wynika wartość pomoc w sytuacji, gdy pomoc uzależniona jest wyłącznie od spełnienia przesłanek określonych w tym akcie, bez konieczności wydania decyzji lub zawarcia umowy, albo gdy wydawana decyzja jedynie potwierdza nabycie prawa, na podstawie aktu normatywnego, który jest programem pomocowym zatwierdzonym przez Komisję. Pomoc publiczna w ramach SSE i PSI przyznawana jest na podstawie aktów prawnych, które stanowią programy pomocowe, ale zezwolenia i decyzje o wsparciu zawierają warunki, których spełnienie upoważnia dopiero do skorzystania z pomocy. Krótko mówiąc: brak podstaw prawnych do składania tej informacji. Wyobrażam sobie, że niektórzy przedsiębiorcy pomyślą: a co tam, złożę dla świętego spokoju. Trzeba jednak pamiętać, że przyjęcie – błędnego moim zdaniem – podejścia MF  oznaczałoby, że podatnicy powinni złożyć takie deklaracje również za poprzednie lata korzystania z pomocy,

- deklaracja CIT 8/O czyli Informacja o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku. O tej deklaracji MF zapomniało w Objaśnieniach, ale złożyć ją trzeba jak co roku.

Mając ciągle nadzieję, że polski rząd zachowa się po ludzku w stosunku do przedsiębiorców i przesunie terminy składania zeznań rocznych zapraszam w razie pytań do kontaktu: anna.strzelecka@taxpoint.pl.

Komentarze

  1. Interesujący artykuł na temat podatku CIT, faktycznie biznes w Polsce nie jest łatwy, a podatki są jednym z większych kłopotów. Wydaje mi się, że warto byłoby również wejść na stronę i poczytać wpisy na https://spolka.org/cit-dla-spolek-komandytowych-i-jawnych/, one też mówią o rozliczeniach CIT i ewentualnych usługach dla firm. Czy taka pomoc ma sens? W mojej ocenie doradztwo podatkowe może uchronić od wielu kłopotów. :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Kłopotliwa strata strefowa

Od wielu lat zarówno organy skarbowe jak i sądy stoją na stanowisku, że podmioty działające na terenie specjalnych stref ekonomicznych (SSE) i Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) nie mają prawa rozliczać straty poniesionej w ramach działalności zwolnionej. Nieco upraszczając można stwierdzić, że według organów i sądów w art. 7 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych i art 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o dochodzie z działalności opodatkowanej i konsekwentnie definiowana w tych przepisach strata dotyczy wyłącznie działalności opodatkowanej.  Z tą tezą można moim zdaniem mocno polemizować odwołując się chociażby do definicji źródeł przychodów, które to pojęcie pojawia się w obydwu przepisach. Niemniej jednak polemika ta miałaby wymiar wyłącznie akademicki, biorąc pod uwagę wspomniane, utrwalone   stanowisko organów podatkowych i sądów. Zasadniejszym jest, moim zdaniem, zabieganie o zmianę przepisów wprowadzającą obecnie prawo do rozliczenia straty za

Czym jest obowiązek utrzymania inwestycji w regionie?

  Czasy takie, że zamiast spędzać godziny na zawiłych dysputach o możliwości zaliczenia do wydatków kwalifikowanych kosztów zakupu samochodu (tęsknię do tych beztroskich dyskusji), trzeba się zastanawiać nad zasadami przetrwania przedsięwzięcia   na terenie SSE i PSI. W poprzednim wpisie mówiłam o konieczności utrzymania miejsc pracy i aktywów zakupionych w ramach inwestycji. Niestety, należy pamiętać o jeszcze jednym obowiązku: konieczności utrzymania w regionie inwestycji jako takiej. Rozporządzenia wykonawcze do ustawy o SSE i ustawy o   PSI odpowiednio w § 5 ust. 2 pkt. 2 oraz § 9 ust. 2 pkt. 1 lit. b) wprowadzają konieczność utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata. Oznacza to, że samo utrzymanie aktywów i miejsc pracy przez trzy lata w przypadku MŚP lub pięć lat w przy